Persze, ha nem közröhej tárgya akar lenni az ember, akkor nem mindig könnyű az út a celebséghez. Sok fiatalnak gőze sincs arról, hogyha álmodik egy hírnévről, karrierről, akkor ahhoz hogyan is kezdjen hozzá. Erről Dancsó Péternek is megvan a véleménye például ITT megnézheted.
Én viszont komolyan leírom, hogy mi az, ami az igazi hírnévhez kell, és mi az, ami nem.
1.) Eredeti ötlet. (5% siker)
Valaki egyszer kitalálta, hogy készít egy videót arról, hogy milyen alkalmazások vannak a telefonján. S aztán a fél juhtyúk világ gyártott valami hasonlót. Mi ezzel a probléma? Egyrészt értelmes emberek számára nem annyira érdekes, hogy milyen alkalmazásokat használsz a telefonodon, ha csak nem vagy fejlesztő és nem találtál ki valami igazán ötletes appot. Ebben az esetben lehet ebben potenciál, de amúgy semmi. Keress egy olyan ötletet, ami megvalósítható, közel áll hozzád és/vagy továbbfejleszthető. Nem kell feltalálni a spanyolviaszt, de legyen benne valami, ami kiemeli a többi közül. Vegyük például Dancsó Petit. A "szakszerű" videóbemutatást nem ő találta ki, már korábban is létezett a YouTube-on, főleg amerikai csatornákon Az újítás abban volt, hogy ő megcsinálta a magyar verziót, amit akkor még kevesen, vagy lehet, hogy épp senki. Nem kell Nobel-díjas felfedezés a sikerhez, de nem árt némi lelemény.
2.) Kell némi tehetség (15%)
Az sosem árt, ha van egy icipici tehetséged valamihez. Mondjuk, ha jól teniszezel, akkor csinálj arról videót, és ne énekeljél helyette, csak mert az menő. Mindenki ért valamihez jól. Ha nem érdekel semmi, a videód sem fog érdekelni senkit. Senki sem kíváncsi a "Géza vagyok Bazátarekettye-alsóról és szeretem a hagymát."-típusú videókra. Lehet, hogy megnézik 100-an, elképzelhető, hogy lesz néhány haverod, vagy beteg feltnis, aki be is lájkolja, de 100-an az én videómat is megnézték, pedig nem is nyilvános.
3.) Felszerelés (10%)
Nem sokat ér az ötlet és a tehetség, ha videód igénytelen, telefonos felvétel, vagy összehányt zagyvaság. Ami egy jó videóhoz kell: egy jó kamera, egy jó mikrofon, lehetőleg több, a bevilágításra alkalmas lámpa és/vagy fényvisszaverő fehér nyavalya (nevét nem tudom, mert NEM értek hozzá annyira), és egy használható vágóprogram. Ha videós hírnevet akarsz, ezeket szerezd be! Nem kell, hogy minden saját legyen, lehet kérni kölcsön is.
4.) Munka (70%)
Ez a legfontosabb. Manapság az emberek: fiatalok és idősebbek egyaránt hajlamosak azt hinni, hogy valami lehet jó befektetett energia nélkül. Pedig, ez nem így van. Ez minden művészeti ágra igaz, nem csak a videókészítésre. Hemzsegnek a tehetségkutató műsorok azoktól, akik tehetségesek, de életükben még egy percet sem töltöttek a tehetségük csiszolásával. Hiába van jó hangod, ha nem tanulsz meg énekelni, nem képzed magadat zeneileg, nem tanulsz meg kottát olvasni, nem tanulsz meg idegen nyelven, hogy fejlődjön a nyelvérzéked, akkor még ha sikert is sikerül elérned, még akkor is villámgyorsan belekerülsz a süllyesztőbe, mert lesz egy vagy több olyan tehetség rajtad kívül, aki nem fél a munkától. Ugyanígy van a videózással is. Ha nem tanulsz meg helyesen kamerát, mikrofont, vágóprogramot használni, ha nem keresed tudatosan az új ötleteket, ha nem szánod rá a rengeteg időt a videókészítésre, akkor ne várj sikert!
Dancsó Péter és Szirmai Gergő is megosztotta már, hogyan készül egy videója. A közös pontokat írom:
1.) alapanyagot keresnek
2.) ötleteken agyalnak
3.) ez előbbieket LEÍRJÁK (forgatókönyv- és/vagy vázlatszerűen)
4:) előkészítik a helyszínt: megkeresik, berendezik, bevilágítják stb. (mivel képzettek, tudják mire kell figyelni)
5.) elkészítik a felvételt
6.) utómunkákat csinálnak: vágás, hangkeverés, stb.
És most jöjjön a mit NE csinálj ahhoz, hogy sikeres legyél.
Erre igazán sok példa van, nem is tárnám föl mindet, csak néhány elrettentő példát említek:
1.) Ami az embereket alapvetően NEM szokta érdekelni, addig, még az ismeretlenség homályában leledzel: mi a kedvenc ételed. italod, állatod, könyved, filmed, színed, popegyüttesed, stb. stb.
2.) NE lopj! Az nem önálló munka, ha egy ismert zenére más videókból kivágott jeleneteket rakosgatsz össze, esetleg teszel rá valami giccses feliratot. EZ nem önálló alkotás. Ez lopás, és a juhtyúk villámgyorsan le is fogja tiltani.
3.) Ne dőlj be a mainstreamnek: ne legyél a 3 milliomodik, aki csinál egy videót arról, hogy videókra/képekre reagál, alkalmazásokat mutat be, népszerű játékokat játszik végig, kihívásokat hajt végre, stb. stb. stb.
4.) Ne legyen céltalan magamutogatás a videód, és ez is igaz minden művészetre! Tudd, hogy kinek készíted, miről készíted és milyen üzenettel készíted a videódat. Ha ez nincs, senki se fogja igazán értékelni a munkádat. A művészet kommunikáció, a művész célja az, hogy a közönségből érzelmi reakciót váltson ki: az mindegy, hogy a közönség sír, nevet vagy háborog, lényeg, hogy ne legyintsen megvetéssel vagy erőltessen reakciót magára kínjában, mert akkor az a produkció nem jó.
5.) És ami valójában nem számít tehetségnek, különleges képességnek, stb.:
- ha vírusvideókat nézel
- ha videójátékokkal játszol
- ha meleg vagy
- ha beszédhibás vagy
- ha idétlenkedsz a kamera előtt
- ha hülyén öltözöl föl
- ha meg tudsz vásárolni egy csomó felesleges dolgot
- ha ki tudod csomagolni egy dobozból ezeket a felesleges dolgokat
- ha képes vagy kinyitni egy levelet vagy más postai küldeményt
- ha a kutyád tud ugatni, a macskád meg nyávogni
- ha képes vagy sokat enni
- ha magadra tudsz önteni egy vödör vizet
- ha nem tudsz magadra önteni egy vödör vizet
- ha alkalmazások vannak a telefonodon (dupla lúzerség, ha nem magad kerested meg a pénzt a telefonodra)
- ha sok barátod/barátnőd volt már
- ha iskolába jársz
- ha épp nem jársz iskolába
- ha nem tudsz rappelni/énekelni/táncolni/balettozni/rajzolni/bármit, csak úgy csinálsz
- ha tudsz léggitározni
... és még sorolhatnám...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése